Is verbindend leiderschap dé essentie voor een gezamenlijke ambitie voor onderwijskwaliteit [1&2]? Wie verbind je dan aan wat? Docenten aan de beleidsnota’s? Of verbindt de leider zich aan zingevingsbehoeften van de docent? De eerste optie is klassiek management: organiseren en veranderen kan niet plaats vinden zonder manager als éerste beweger’. Het kweekt volgers. Dat werkt niet in de complexe, dynamische 21ste eeuw. ![management professional](/images/igallery/resized/artikelen-1/management-professional-500-600-90.jpg)
![management professional](/images/igallery/resized/artikelen-1/management-professional-500-600-90.jpg)
Deze bijdrage werkt de tweede optie uit: zingeving van de docent als focuspunt.
Ik ontwikkel de volgende gedachtelijn:
1. De verstandelijke en emotionele verbinding aan zingeving.
2. De onderwijsinstelling als werkbestaan of instrument.
3. De verbindende leider en de zindialoog.
4. De relatie zingeving, ziel en antifragiliteit.
Download - pdf - - 'Zin verbindend leiderschap in onderwijs (congrespaper) in - Fusies in het onderwijs en betekenisvol omgaan met organisatieculturen: congres paper van ‘Brussel’ 2017'