'Cultuureffectief inzetten in het voortbestaan van organisaties'
Samenvatting
Auteur:
Recensie
Touwtrekken om organisatiecultuur
Een boek over organisatiecultuur. Je zou ook kunnen zeggen wéér een boek over dit veelbesproken onderwerp. Er vinden nog steeds veel (wetenschappelijke) onderzoeken over deze materie plaats en de meeste opvattingen over cultuur en organisatie zijn al gegeven. Wat is dan het bijzondere aan 'Trouwtrekken om organisatiecultuur'? Peter van den Boom stelt dat kernwaarden in een bedrijf de brug kunnen vormen tussen touwtrekkende partijen: de medewerkers en de managers. De managers willen nog wel eens de organisatiecultuur gebruiken als een strategisch instrument, om de organisatiedoelen te bereiken. De medewerker ziet het uit een ander paradigma: zingeving en motivatie spelen bij hem of haar een rol. Het doel van de kernwaarden is continuering van de organisatie.
Inhoudsopgave
1.7. Conclusies
2.4. De hiërarchisch machtige partij bepaalt de culturele betekenissen en praktijken
2.5. De geformaliseerde overdrachtswijze van organisatiecultuur
2.6. Integratie: ‘alle neuzen als droomwereld’
2.7. Limieten aan de verinstrumentalisering van organisatiecultuur
2.8. Een pluriform stelsel van subculturen tegenover integratie
2.9. Conclusies
3.1. Denken over de mens als psychisch, biologisch en cultureel verschijnsel
3.2. De benadering van organisatiecultuur vanuit het integratieve paradigma
3.3. Functies van organisatiecultuur als werkbestaan
3.4. Cultuurproductie en-consumptie van ‘sociale feiten’
3.5. Legitimerende bronnen bij cultuuroverdracht
3.6. Statische en dynamische aspecten van organisatiecultuur
3.7. Symbolen die verwijzen naar organisatiecultuur
3.8. Conclusies
4.1. Denken over intelligente culturen
4.2. Organisatie-intelligenties
4.3. Kernwaarden als brugfuncties tussen cultuur als instrument en als werkbestaan
4.4. Waardecreatie met kerncompetenties
4.5. Democratische principes als voorwaarde voor intelligente organisatieculturen
4.6. Cultuuronderhoud op de plaats der ontmoeting
4.7. Conclusies
5.1. Denken over leidinggeven
5.2. Sterke leider of sterk waarde gedreven inspireren?
5.3. Waarde gedreven leidinggeven, energiestromen en waarde creatie
5.4. Voedend leidinggeven en twee strategieën voor cultuurverandering
5.5. Interventies bij cultuurverandering
5.6. Fasen in ontwikkeling naar partnerschap
5.7. Rollen leidinggevenden en medewerkers bij cultuurverandering
5.8. Conclusies
6.1. Denken over beleid voor de menselijke factor
6.2. Benaderingen in human resource management
6.3. HR-interventies gericht op de versterking van de cultuurantenne
6.4. HR-interventies om de wederzijdse beïnvloeding van strategie en cultuur te verhelderen
6.5. HR-interventies om het organisatorisch leren, veranderen en presenteren te versterken
6.6. HR-interventies om democratische principes en organisatie-intelligenties te versterken
6.7. Procesbegeleider op de plaats der ontmoeting
6.8. Professionalisering van de HR-afdeling
6.9. Conclusies
7.1. Denken over elkaar rakende culturen
7.2. Conclusies ten aanzien van kernvragen voor Trouwtrekken om organisatiecultuur